התמודדות עם פחדים וכעסים

"שמתי את הכעס על פרח, הנחתי בנהר, והפרח התרחק יחד עם הכעס"

ספרה דניאל בת השש.

"בלילה כשהלכתי לישון היו לי מחשבות רעות, הכנסתי את המחשבות הרעות לתוך קופסה, וזרקתי את הקופסה" ספרה ניצן בת החמש.

דמיון מודרך או הדמיה מחשבתית על-פי ד"ר ג'רלד אפשטיין, פסיכיאטר אמריקאי,  היא "מצב בו הנפש חושבת בתמונות" בדמיון מודרך אנו לומדים כיצד לשפר את כוחות הדמיון הקיימים אצלנו, כך שנוכל לרתום פעילות אוטומטית זו ולהשתמש בה באופן מודע.

אצל הילדים בגיל הרך הדמיון מאוד מפותח, הדמיון הוא דרך טבעית עבורם המסייעת להם בהתמודדויות רגשיות, פתרון בעיות, התמודדויות במערכות יחסים ועוד. דמיון מודרך יכול לפתח ולשכלל דרך טבעית זו אצל הילדים.

המטרה היא לסייע לילדים להתמודד עם קשיים רגשיים ופיזיים באמצעות הדמיון מודרך.

 

תאור מקרה: ל' ילדה בת חמש וחצי היתה עם פחדים בעקבות דמות בהצגה שראתה שהפחידה אותה. פחדיה של ל' התבטאו בקושי להירדם ובסיוטים בלילה שהובילו אותה לישון במיטה של ההורים. בדמיון מודרך שהותאם לנושא הנחתי את ל' לראות את הדמות המפחידה ממרחק רב ולהתקדם על שביל לעבר הדמות עד שתרגיש פחד ושם לעצור. במקום בו נעצרה ביקשתי מל' לדמיין שהיא מוסיפה לדמות המפחידה אביזרים או תוספות שייגרמו לדמות להיראות מצחיקה. ל' הוסיפה לדמות משקפיים מצחיקים, סרטים בשיער ועוד תוספות כיד הדמיון שמאוד שעשעו אותה. כעת כשהדמות נראתה פחות מפחידה שאלתי את ל' אם היא יכולה להתקרב יותר לדמות. המשכנו את התהליך בהדרגה עד של' יכלה לראות בדמיון איך היא מתקרבת לדמות ומלטפת אותה ושולחת את הדמות לדרכה.

לאחר שבוע קיבלתי שיחת טלפון מאמא של ל' שהודתה לי על כך שכבר שבוע ל' ישנה טוב.