"רגעים של רוגע".  כיצד להכניס רוגע בחיי היום יום בכתה ובגן?

זה מתחיל מיד אחרי חופשת הפסח. הילדים חוזרים תוססים ורועשים, ריח סוף השנה נישא באוויר, מורים וגננות מוצאים את עצמם מרימים את קולם כדי שהתלמידים ישמעו אותם. במאמר זה אציע שלושה שלבים קלים ופשוטים ליישום ליצירת אווירה של שקט ורוגע בכתה.

המתח והלחץ מורגשים לאורך כל השנה. מהרגע שהילדים פוקחים את העיניים בבוקר הם נכנסים למצב של מתח ולחץ- להספיק להתארגן בבוקר, לא לאחר לבית הספר, להתמודד עם מבחנים, מצבים חברתיים, שיעורים, הורים, חוגים ועוד ועוד…רוב היום הם במרוץ, במתח ולחץ. מתח ולחץ זה משפיעים על הגוף- הנשימות שטחיות ומהירות, הדופק מהיר יותר, הגוף מכווץ יותר, מערכת החיסון חלשה יותר וכן משפיעים על הנפש- חוסר סבלנות, עצבניים יותר, קושי להתמודד עם אתגרים, התפרצויות רגשיות וכו'.

יש חשיבות רבה למצוא ולו לכמה דקות ביום "אי של שקט", כמה דקות של רגיעה מהמירוץ, מהלחץ, לנשום, לתת לגוף ולנפש הפוגה ומנוחה.

אז איך ניתן בקלות יחסית להכניס את הרוגע והשקט לחיי היום יום בכתה ובגן?

  1. יצירת אוירה רגועה. דמיינו את עצמיכם נכנסים לאזור המזנון בקולנוע, התאורה חזקה, המולה של אנשים, רעש של מכונות שתיה, ריחות של פופקורן…וכעת דמיינו שאתם נכנסים לספא. התאורה מעומעמת, ריחות נעימים באוויר, מוזיקה רגועה, מטפלות ופקידות קבלה שמדברות בטון שקט, איטי ורגוע. באיזו סביבה תרגישו רגועים יותר? נראה כי התשובה ברורה. אם כך, איך מביאים את אווירת הספא לכתה או לגן? כבו את האורות, שימו מוזיקה שקטה ורגועה ברקע, דברו בקול שקט יותר, איטי ורגוע, ניתן לפזר באויר ריח נעים ממבשם אויר, וכך תיצרו אווירה רגועה ונעימה בכתה. אפשר לעשות זאת בזמן קבוע- בתחילת השיעור האחרון, בסוף כל יום, או בבוקר, לפתוח כך את היום, בגן ניתן לעשות זאת כשהילדים חוזרים מהחצר למפגש.
  2. נשימות והרפיה. כמו שאמרנו, בתוך המירוץ אנחנו נושמים נשימות שטחיות ומהירות. נשימות עמוקות מאפשרות לנו להכניס לגוף יותר חמצן. חמצן זה מרגיע את הגוף, כל המערכות בגוף עובדות בצורה טובה יותר, וכן המוח מקבל יותר חמצן. לאחר שיצרנו את האוירה המתאימה, למדו את הילדים לנשום נשימות מלאות- להכניס את האויר לבטן. בכל שאיפה להכניס יותר אויר, ובכל נשיפה להוציא יותר אויר. לתת לקצב של הנשימות להיות איטי יותר. כדי להמחיש זאת לילדים ניתן לבקש מהם שיניחו ידיים על הבטן, ושידמיינו שיש בבטן בלון. בשאיפה אנחנו מנפחים את הבלון, ובנשיפה, אנחנו מרוקנים את הבלון מאוויר. מילדי הגן אפשר לבקש שיחזיקו בדמיון ביד אחת פרח, וביד השניה נר. אנחנו מריחים לאט את הפרח, ואז מכבים לאט את הנר.
  3. דמיון מודרך. דמיון מודרך מתחבר אצל הרבה אנשים לשאנטי, לרוחניות. אני רואה בדמיון מודרך את היכולת שלנו לנהל את המחשבות והדמיון ולהוביל אותם למקומות שמייטיבים איתנו. ניתן ללמד ילדים כבר מגיל צעיר להדריך את הדמיון שלנו. " שמתי את הכעס על פרח, הנחתי בנהר, והפרח התרחק יחד עם הכעס", סיפרה דניאל בת השש. "בלילה כשהלכתי לישון היו לי מחשבות רעות, הכנסתי את המחשבות הרעות לתוך קופסה, וזרקתי את הקופסה רחוק"  סיפרה ניצן בת השש.  ניצן ודניאל הן שתים מתוך ילדי גן שלמדו דמיון מודרך. לאחר שיצרנו אוירה רגועה, ונשמנו נשימות מלאות ומרגיעות, ניתן להוביל את הדמיון למקום מרגיע, נעים וחיובי. תרגיל בסיסי בדמיון מודרך הוא המקום הבטוח. אני מסבירה לילדים שאנחנו יוצאים לטיול בדמיון. לא צריך להכין תיק, אוכל ושתיה. כל מה שצריך זה להיות בשקט ולעצום עיניים. אני מתחילה עם נשימות ואז מבקשת מהילדים לעצום עיניים ולדמיין שהם עולים על שביל, והשביל מוביל אותם למקום שהם אוהבים במיוחד. כשהם נמצאים שם אני מבקשת להסתכל על הצבעים והמראות שיש במקום בו בחרו להיות, להקשיב לקולות לצלילים שיש שם, להריח את הריחות של המקום, להיות כל כולם שם. אני נותנת כמה דקות ואז מבקשת מהם להפרד מהמקום בו הם נמצאים, לעלות שוב על השביל, שביל שמחזיר אותם לכאן, לעכשיו, לחדר הזה… זהו תרגיל מרגיע, שניתן לעשות בכל יום. אפשר בהמשך להוביל את הדמיון לסיטואציות חיובית אחרות כמו לראות בדמיון איך מגיעים למבחן רגועים, ומצליחים לענות על כל השאלות ברוגע ובזמן, וכו'.

יש תלמידים שיתקשו לעצום עיניים, זה בסדר. לא חייבים. אפשר רק להקשיב למוזיקה ולהנחיות. מה שחשוב זה לשמור על שקט ולכבד חברים אחרים.

אם הנושא מעניין אתכם, אתם מוזמנים לקרוא עוד באתר שלי. אחרי שתתנסו, אשמח לשמוע תגובות וחוויות מהתנסות. מוזמנים ליצור איתי קשר.

מאת: מיכל גורדון. מרצה לחינוך והתפתחות אישית, מדריכת הורים ומאמנת אישית. מפתחת תכנית "רגעים של רוגע" דמיון מודרך לילדים.

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

clear formSubmit