מורים וגננות, האם גם לכם בכתה או בגן יש נסיכים ונסיכות? כיצד משפיעים תאורים אלו על הדימוי העצמי של הילדים?

מה ההבדל בין מחמאה להעצמה? איך באמת אפשר להעלות את הדימוי העצמי של הילדים? מאמר שכדאי לקרוא וגם להעביר להורים.

 "איזה מלך אתה!"

"מי נסיך של אמא?"

משפטים שניתן לשמוע היום מהרבה מאוד הורים לילדים שלהם. יש היום אינפלציה במילות תוארי המלוכה. ולא סתם, יועצים רבים לחינוך מדברים על חשיבות החיזוק הבטחון העצמי של הילדים וממליצים להחמיא להם, לומר להם מילים טובות. וכן כמובן, זה חשוב ונעים לשמוע מילים טובות.

חשבו על עצמיכם, כמה נעים לשמוע מילה טובה, מחמאה. כמה זה ממלא אותנו, ולו לזמן קצר, באנרגיות, נותן לנו להרגיש טוב עם עצמינו.

אך מעבר להרגשה טובה- האם זה מחזק את הדימוי העצמי של הילדים?

דימוי עצמי הוא האופן שבו אנו תופסים את עצמינו, המחשבות והאמונות שלנו על מי שאנחנו מבחינת: מראה, יכולות, גישות ואמונות. הדימוי העצמי במיוחד אצל ילדים קטנים אינו מגובש ומושפע מהסביבה.

האם ילד ששומע שוב ושוב שהוא נסיך, מחזק את הדימוי העצמי שלו?  ילד כזה מתחיל להאמין שהוא נסיך. ומתוקף כך, הוא מעל האחרים, מגיע לו מה שהוא רוצה. איך יתמודד נסיך עם מורה שנותנת לו שיעורי בית? עם חברים שלא רוצים לשחק כרגע במשחק שהוא רוצה? עם הורים שרוצים שיסדר את החדר? ילד כזה מפתח תפיסה מוטעית על עצמו, ועל היחסים עם הסובבים אותו. הדיומי העצמי שלו לא מתחזק, אלא הוא מפתח דימוי עצמי שגוי.

אם כך, מה עושים? אסור להחמיא?

מותר ואף חשוב להחמיא, אך בואו ננסה להפוך את המחמאה להעצמה כדי שתשפיע על הדיומי העצמי של הילדים.

העצמה היא חיזוק לתכונה של האדם בצירוף הסבר ספציפי לאופן בו התכונה באה לידי ביטוי, לדוגמא: "איזה זכרון טוב יש לך, זכרת את השמות של כל החיות באנגלית." או "איזה חבר טוב אתה, איך אתה דואג להביא לחבר החולה שיעורים". באופן כזה הילד לומד על תכונות חיוביות שיש לו, ומבין אילו התנהגויות מבטאות תכונה זו.

ככל שנחזק ונעצים את הילד, כך ייעלה הדימוי העצמי שלו.

מספר טיפים והדגשים לגבי העצמה:

לתת חיזוקים ומחמאות על התנהגויות ומעשים ספציפיים. כן, זה כיף ונעים לשמוע "אתה חמוד", אתה מקסים" אך חיזוקים של מעשים ספציפיים יעזרו לילד ללמוד מכך להמשך. לדוגמא:

ילד שמתקשה להתחלק עם חברים בצעצועים שלו, ויום אחד אנו רואים שהוא נותן לחבר צעצוע, לחזק אותו על כך "ראיתי שהיום נתת לניב את הלגו. כל הכבוד לך שהתחלקת עם חבר. זה בטח היה לו מאוד נעים".

חיזוק על תהליך ולא על תוצאה. אנו חיים בחברה הישגית ששמה דגש על תוצאות. באופן טבעי אנו הרבה פעמים מחזקים ילד על תוצאה: על ציון גבוה, על ניצחון בספורט. אך מה יקרה כשהילד לא יצליח במבחן הבא לקבל ציון גבוה? איך הוא ירגיש עם עצמו? "אני לא טוב", "אני כשלון". כשלא יצליח להגיע לתוצאה גבוהה, הדימוי העצמי שלו יפגע.

חשוב לחזק את הילד על התהליך: "ראיתי כמה השקעת בעבודה שהכנת", " ראיתי שציירת היום ציור כל-כך צבעוני ומשמח", "כל הכבוד שלמרות שרצית ללכת עם חבר לשחק, לקחת אחריות ונשארת ללמוד למבחן"

לחזק אצל הילד חוזקות, תכונות חיוביות. במהלך הטבעי של היומיום אנו הרבה פעמים אומרים לילד משפטים שמדגישים את החולשות של הילד:"אתה כל-כך איטי, נו תזדרז","את כל-כך מפוזרת, מה איבדת הפעם?" ועוד משפטים שלחלקם אנחנו אפילו לא שמים לב.

משפטים אלו יוצרים אצל הילד דימוי עצמי נמוך. כדי לחזק את הדימוי העצמי החיובי של הילד כדאי לנסות ולהפחית את המשפטים המדגישים חולשות, ובנוסף להפנות את הזרקור במודע לתכונות החיוביות שלו, וגם זאת לעשות כאשר זה רלוונטי להתנהגותו ומעשיו. לדוגמא: ילדה שנגשת להרגיע את אחיה התינוק שבוכה, לחזק אותה על העזרה שלה לאחר, על האכפתיות, על ההתחשבות ולחזור לחזק אותה על תכונות אלו גם בסיטואציות אחרות.

 

באחד הקורסים למורים, אמרה לי מורה: יש לי ילד בכתה עם בעיות התנהגות קשות. כל הזמן משתולל, מרביץ. איך אני יכולה להעצים אותו?

אז נכון, שכשילד מתנהג ככה בחלק גדול מהזמן קשה להעצימו, אבל זכרו, שבכל ילד וילד יש גם תכונות טובות, יש חוזקות, ורק צריך להפנות אליהן קודם כל את הזרקור שלנו ואז נוכל להפנות לשם את תשומת ליבו.

שאלתי את אותה מורה: במה הילד טוב? היא חשבה רגע ואמרה: הוא מאוד יצירתי. נהדר, אמרתי לה, חזקי אצלו תכונה זו, החמיאי לו על כך, וחפשי חוזקות נוספות שתוכלי לחזק אותו עליהן.

לאחר שבוע פגשתי את אותה מורה "את לא מבינה איזה שינוי חל בילד ובקשר שלי איתו".

אז כן חשוב להעצים וליצור אצל הילדים תפיסה חיובית שלהם את עצמם, רק בואו נשאיר את בני המלוכה לאגדות.

מאת: מיכל גורדון. מרצה לחינוך והתפתחות אישית, מדריכת הורים ומאמנת אישית.

 

 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

clear formSubmit