מורה, כיצד ניתן לשפר את האינטראקציה עם תלמידיך בכיתה?

על סגנונות תקשורת והשפעתם על האינטראקציה עם תלמידים

 

אנו, המחנכים, נחשפים לשיטות חינוך רבות. כל שיטת חינוך "מבטיחה" את יעילותה, היא השיטה בהא הידיעה, ואיך לא חשבו על זה קודם. אך הנסיון מלמד שכאשר מנסים שיטה כזו או אחרת, מגלים כמה היא נפלאה, אבל – לא עם כולם. תמיד יהיה תלמיד או כמה תלמידים,  שהשיטה לא תתאים להם.

באחת התכניות של THE VOICE, התעורר דיון (או יותר נכון – ויכוח) בין המנטורים. אביב גפן דיבר על שירי מחאה והטיח בשופטים האחרים שאין להם אף שיר מחאה. מירי מסיקה השיבו לאביב, ואמרה שהדרך שלה להעביר מסרים לקהל היא דרך רכות וליטוף. הדיון שם המשיך אבל הוא כבר פחות רלוונטי לענייננו.

דיון זה עורר אצלי מחשבה. האם אביב צודק? האם ניתן להביע מחאה רק בצעקות ובמילים קשות? האם יש עוד דרכים להביע מחאה, כמו שאמרה מירי? וממחשבה על הבעת מחאה, עברתי לחינוך.

הדיון גרם לי לחשוב על כך שממש כשם שאין דרך אחת להעביר מסרים, אין גם דרך אחת לחנך. כל ילד זקוק מאיתנו לדברים אחרים. אחד זקוק לרכות וליטוף וכך נוכל לקדם אותו. השני זקוק לאתגרים וזה מה שיניע אותו. שלישי זקוק למרחב גדול של בחירה ומתוך המרחב הזה יפעל.

אם כך, איך אפשר לדעת איזה סגנון יתאים לכל ילד? אז כן, יש כמובן את הדרך של ניסוי וטעייה. אך לעיתים, בתוך כתה, קשה מאוד להגיע לכל ילד, ללמוד את סגנונו, לנסות ולטעות (ולתהות)… עד שמגיעים לדרך הנכונה.

דרך נוספת שיכולה לעזור היא הכרת מודל לסגנונות תקשורת.  מודל זה פותח על-ידי ד"ר יצחק אדיג'ס,  מומחה עולמי לניהול והתנהלות ארגונית. אדיג'ס זיהה 4 סגנונות תקשורת מרכזיים שונים, כל אחד עם הייחוד שלו. ברגע שנכיר את סגנון התקשורת שלנו, ונהיה מודעים לסגנון התקשורת של האחר, נדע כיצד לתקשר איתו, מה הוא צריך מאיתנו ומה יעזור לו.

ארבעת הסגנונות הם:

  1. המשימתי- מקרין בטחון עצמי, עצמאי, נוקט יוזמה ופעיל. לוקח על עצמו משימות, ופועל להגיע לתוצאות. מאוד ממוקד במטרה, יש לו דיעות נחרצות, וקשה לו להאציל סמכויות. הדרך לתקשר איתו היא בסגנון קצר, תמציתי וענייני; לתת לו הנחיות ברורות.
  2. המקדם- אנרגטי, מתלהב, מלא ברעיונות, פתוח, סתגלן, ספונטאני, חברותי. יחסים חברתיים חשובים לו פחות מתוצאות. נוטה להכללות ולא מתעכב על פרטים. הדרך לתקשר איתו היא בהתלהבות, להתחבר לרעיונות שלו ולצאת משם.
  3. המנתח- ראציונלי, שיטתי,מחושב, דקדקן. מאוד זקוק למידע, מנתח מצבים, שואל הרבה שאלות; לעיתים מרוב התלבטויות מתקשה לקבל החלטה. הדרך לתקשר איתו היא על-ידי מתן מידע רב והסברים.
  4. התומך-רגיש, אמפטי, מתחשב, חברותי, נינוח ואינטואיטיבי. חשובה לו ההרמוניה, סולד ממריבות וסכסוכים, לעיתים מוותר על שלו כדי למנוע ויכוחים. הדרך לתקשר איתו היא על-ידי מתן יחס אישי, תחושת איכפתיות והתייחסות לרגשותיו.

חשוב לציין שאין סגנון אחד לכל אחד. אנחנו יכולים למצוא את עצמינו משתמשים בסגנונות תקשורת שונים במסגרות שונות. אך יש לכל אחד מאיתנו סגנון תקשורת אחד שהוא העיקרי, שמאפיין אותנו יותר מהסגנונות האחרים.

איזה סגנון תקשורת מאפיין אתכם, כמחנכים?  חשבו על תלמידים בגן או בכתה, ונסו לאתר את סגנון התקשורת העיקרי שלהם.

ועכשיו, אחרי שזיהיתם, ניתן להבין טוב יותר את התלמיד, מה החוזקות של הסגנון שלו? כיצד כדאי לפנות אליו?

רעיונות ליישום המודל באינטראקציה עם ילדים:

  • תלמיד משימתי זקוק למידע קצר ענייני ותמציתי. ניתן לתת לו משימות שיאתגרו אותו, יתנו לו עניין ותהיה לו הזדמנות לממש את החוזקות שלו.
  • תלמיד מקדם, צריך למרחב פעולה, מרחב ליזום, להעלות רעיונות, אז ירגיש נחוץ ותהיה לו תחושת יכולת. תלמיד כזה זקוק לכלים ועזרה ביישום דברים, בתכנון, ניהול זמן וכו'.
  • תלמיד תומך זקוק ליחס אישי, לתחושה של אכפתיות, המון רגישות כלפיו. מורה שיצליח להתחבר לתלמיד התומך, יוכל ללמד ולקדם אותו.
  • תלמיד מנתח, זקוק להרבה מידע, להבין, לתת לו חומר מסודר, מאגרי מידע. ניתן לתת לו משימות של חיפוש חומר בנושאים שונים.
  • כאשר מתכננים עבודת צוות בקבוצות, מומלץ שבכל קבוצה יהיו כל סגנונות התקשורת. בקבוצה כזאת כל אחד יוכל לתרום מסגנונו וייחודיותו אך יצטרכו מורה שיתווך ויסייע להם ללמוד לעבוד זה עם זה.

חשוב לראות כי בכל סגנון תקשורת יש את היתרונות ואת האתגרים, להבין ולהתייחס לכך. בדרך זו נוכל למנף את סגנון התקשורת של כל תלמיד ולסייע לו להתקדם בלימודים בדרך שתתאים לו ותגרום לו להינות יותר מהלמידה.

 

מאת: מיכל גורדון. מרצה לחינוך והתפתחות אישית, מדריכת הורים ומאמנת אישית.

כתיבת תגובה

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

clear formSubmit